Oppland fortjener bedre!

-Regjeringen har ikke bare lagt Innlandsutvalgets mange gode forslag i en skuff. De ser ut til å ha låst igjen skuffen og kastet nøkkelen. Svært skuffende – og lite lurt. Vi fortjener bedre, sier Tore Hagebakken.

- Statsbudsjettet 2017 var Høyre og Fremskrittspartiets siste mulighet til å vise at de bryr seg om oss i Innlandet og vil gi nasjonal drahjelp for å sikre vår del av landet ei god framtid. De hadde til og med vært smarte om de hadde innsett at det lønner seg for Norge å satse i Innlandet.

Politisk redaktør i GD, Halvard Grotli, har helt rett i det han skrev dagen etter at statsbudsjettet var lagt fram, at regjeringen ikke har valgt å svare på Innlandsutvalgets forslag – om grønne næringssatsinger, teknologiutvikling, reiseliv og infrastruktursatsinger. GDs leder samme dag har tittelen «Det skulle bare mangle-penger». En treffende beskrivelse av det Høyre og Fremskrittspartiet mener Oppland fortjener av «budsjettkaka» for 2017.

Jeg må spørre: Er mine benkekollegaer Olemic Thommessen og Morten Ørsal Johansen fra regjeringspartiene virkelig fornøyd med dette? Og hva med Ketil Kjenseth, som representerer støttepartiet Venstre som går inn i budsjettforhandlingene med å redusere pendlerfradrag som en av sine kampsaker – fordi pendling er «miljøskadelig atferd», som de kaller det? Det er tydeligvis noen som tror at folk pendler for moro skyld? Tenk om de rett og slett må pendle for i hele tatt å ha arbeid – og ikke har noe alternativ. Har tanken slått dere, Kjenseth?

Det er slitsomt nok å pendle om det ikke skal svi enda mer på lommeboka – og en også skal få kritikk for «atferdsmønsteret», som om en var et slags miljøsvin. Huff!

Sentraliseringen har allerede gått altfor langt i samfunnet vårt om vi ikke skal presse enda flere til å pakke sakene for å flytte dit en kan gå eller kjøre trikk på jobben. Da må en i det minste legge litt innsats i å sikre og bidra til å utvikle nye arbeidsplasser på våre kanter. Og her er masse muligheter, men regjeringen vil ikke – og jeg er sterkt i tvil om Vestre vil evne og gjøre en forskjell.

Det er ingen unnskyldning at innsatsen må rettes inn mot Sør-Vestlandet, som virkelig sliter med ledighet nå – i ei tid der ledigheten i landet er større enn på flere tiår. Der er de for øvrig heller ikke på noen måte fornøyd med regjeringens innsats og såkalte tiltakspakker, som i stor grad er satt sammen av allerede eksisterende tiltak.

Det må da gå an å ha to tanker i hodet samtidig. Det var jo en grunn til at Innlandsutvalget ble satt ned, og de har presentert et vell av muligheter. Det må være grenser for hvor kortsiktig de politiske prioriteringene skal være, sjøl om ledigheten er lav her nå.

Apropos prioriteringer; der er vi framme ved det som virkelig er ille. Tenk hvor mye penger denne regjeringen har hatt til disposisjon. Jeg husker veldig godt hvor tøffe vår nåværende statsminister og andre regjeringsmedlemmer fra Høyre var i sine uttalelser om hvor uansvarlig Stoltenberg-regjeringen var når det gjaldt å gjøre Norge oljeavhengig. Snakk om forvandling:

Under vår regjeringen var veksten i oljepengebruk fra år til år i snitt 12 milliarder kroner. Fra i fjor til i år er veksten 35 milliarder – neste år 20! Oljepengebruken er fordoblet under Erna Solberg og Siv Jensens ledelse. Neste år er den totalt oppe i over 225 milliarder. Men da er det slutt, sier de. Fra 2018 går det bare an å hente ut ca. 4 milliarder mer årlig, ifølge Frp-lederens eget departement. Det blir vesentlig mindre handlingsrom. De må tydeligvis ha en plan om at de har tenkt å gå av neste høst.

Jeg kan ikke la være å minne om at de har sørget for at landets 50 rikeste personer har fått i snitt 20 millioner hver i skattekutt, og at kommuner flest går en tøff budsjetthøst i møte – og at mange i fylket vårt har elendig eller ingen bredbåndsdekning. Likevel kutter regjeringa i støtten til bredbåndsutbygging. De bevilger mindre til bredbåndsutbygging i hele Norge enn de gir fem av landets rikeste i skattekutt. Jeg kunne trukket fram veldig mange eksempler på ubegripelig pengebruk fra dagens makthavere.

Med vårt alternative statsbudsjett ville kommunesektoren i Oppland neste år fått ca. 110 millioner mer å rutte med. Omtrent det samme ville Opplands-kommunene og fylkeskommunene ha fått hvert av de tre forutgående årene også. Det er mye penger som våre politiske motstandere, inkludert Opplands-representantene jeg har nevnt foran, i stedet har prioritert å dele ut til de rikeste i landet vårt.

Det overrasker vel ingen om jeg mer enn antyder at landet trenger en ny regjering. Jeg sier ofte at blå-blå regjering er et tapsprosjekt Oppland. Det er statsbudsjettet for 2017 nok et tydelig bevis på, sier Hagebakken.