Mange nye skolebygg

I forbindelse med skolestart er det mange videregående skoler som har fått et realt ansiktsløft. Nye bygg står klare på Lillehammer videregående skole og Vinstra videregående skole, og på Nord-Gudbrandsdal videregående skole har det kommet en ny avdeling på Dombås.

Torsdag 25. august åpnet fylkesordfører Even Aleksander Hagen de nye skolebyggene på Lillehammer, både i sentrum og nord i byen.

- Jeg understreker at Oppland fylkeskommune er stolte skoleeiere, og vi gleder oss sammen med elever og ansatte på en dag som denne. Vi ser at skolene våre i opplandsskolen utvikler seg i en positiv retning, med økt gjennomføring og bedre resultater. Vi vil at skolene våre skal preges av kvalitet, trygghet og nærhet, og jeg håper både elever og ansatte opplever det i skolehverdagen, sa Hagen på åpningsmarkeringen.

Fredag 26. august klippet komiteleder Anne-Marte Kolbjørnshus snora på Nord-Gudbrandsdal vgs, avdeling Dombås. Det er en ny avdeling, tilknytta ungdomsskolen i Dovre.

- Nå samles ungdomsskolen og vår videregående skole i ett og samme bygg. En slik løsning har vi ingen annen plass i Oppland. Tilbudet vi nå har på Dombås er unikt for Oppland fylkeskommune. Jeg er spent på å se resultatene av dette 8-13-løpet, på vegne av både elever og ansatte, poengterte Kolbjørnshus i sin tale.

På nye Vinstra videregående skole blir det åpning 23. september.