Frokosttilbud i skolen

Alle videregående skoler i Oppland skal tilby en enkel, sunn og gratis frokost. - Uten mat og drikke, duger helten ikke, sier Anne-Marte Kolbjørnshus, komiteleder for opplæring og kultur.

En undersøkelse på 7 500 norske tiendeklassinger viser at elever som ikke spiste frokost hadde dobbelt så stor sannsynlighet for dårlige karakterer i forhold til de som spiste frokost daglig. Det er en større andel i gruppene ungdom som opplever god familieøkonomi som spiser frokost daglig.

- Oppland Arbeiderparti vil legge til rette for at ungdom skal kunne prestere godt på skolen. Derfor vil vi innføre et enkelt, sunt og gratis frokosttilbud til våre elever i videregående skole. Dette mener vi er riktig og viktig fordi vi har fått fakta på bordet som tilsier at dette vil gi flere elever mulighet til bedre læring, og da bedre resultater. Ikke i konkurranse med andre gode og viktige tiltak innen videregående opplæring, men i tillegg. Elevene våre trenger en god start på dagen, sier komiteleder Kolbjørnshus.

Dette er ifølge komitelederen å følge opp løftene fra valgkampen.

– Vi har høye ambisjoner for opplandsskolen. I fylkesvalgprogrammet vårt sier vi at Oppland Arbeiderparti vil ha helsefremmende videregående skoler med sunne kantiner og frokostordning, fysisk aktivitet, tobakk- og rusforebyggende arbeid og psykisk helsevern. Vi leverer nå på det vi lovte velgerne før valget.

Oppland fylkeskommune skal utforme ny ungdomspolitikk for fylket, og undersøkelser som er gjort i denne sammenhengen viser oss mye. Du kan lese kunnskapsgrunnlaget her.