Elever på skolen

En skole for framtida

I dag har alle 23 videregående skoler i Innlandet ledige pulter. Tallet vil bare øke. Derfor må vi ta grep nå. I høst skal vi vedta ny skolestruktur slik at vi får gode og robuste videregående skoler. For elevene og framtida.

Arbeidslivet er i stor endring. Teknologien utvikler seg raskt, det fødes færre barn og vi blir færre hoder og hender til å løse store oppgaver. Næringsliv og kommuner i Innlandet sliter allerede med å få tak i den kompetansen de trenger.

I dag er ikke skolestrukturen i Innlandet rustet for framtida. Faktisk hadde vi styrt mot at omtrent hver tredje pult sto ledig, på tvers av skoler og regioner, om fylkespolitikerne ikke hadde tatt grep nå.

Må ta utgangspunkt i regioner

Hver region i Innlandet er unik, men felles for alle er at antall ledige skolepulter øker. Vi mener derfor den nye skolestrukturen må ta utgangspunkt i regioner, ikke hver og en skole slik de er organisert i dag. Det åpner også for nye utdanningsmodeller i ulike regioner.

For det skal være gode muligheter for Martin (15) og Nora (15) å ta utdanningen som arbeidslivet etterspør, uansett om de bor i Tolga eller i Skjåk.

Tilsvarende skal det gå an å få tak i kvalifisert arbeidskraft uavhengig av om bedriften eller sykehjemmet ligger i Valdres eller Kongsvinger.

Da må utdanningstilbudet tilpasses nettopp det. Et godt skoletilbud er en lovfestet rett hver enkelt elev har, som vi har ansvaret for. Skoletilbud er også distriktspolitikk, men i ytterste konsekvens mener vi elevens rettigheter til et godt utdanningstilbud er avgjørende viktig.

Fleksibel utdanning

Skal vi fortsatt ha et godt skoletilbud i tiden fremover, som sikrer forutsigbarhet for at bedriftene får kompetansen de behøver, trenger vi et fleksibelt utdanningssystem i hele Innlandet.

Det kan for eksempel bety å ta fagbrev mens du er i bedrift. Slik kan skolen også bli mer praktisk og variert – og sikre motivasjon og gjennomføring. Eller det kan bety nettskole, hvor vi også sikrer et sosialt fellesskap.

Samtidig er vi også nødt til å stramme inn dagens tilbud. Nå utdannes for mange elever til en kompetanse arbeidslivet ikke etterspør, og for mange faller fra før de kommer seg ut i arbeidslivet.

Om prosessen

Vi har en stor, men viktig jobb foran oss.

Skal Innlandet også i fremtiden ha trygge lokalsamfunn med gode helsetjenester, gode skoler, fortsette å skape grønne industriplasser, utvikle eksportsatsinger og bli et enda mer attraktivt fylke å bo og etablere seg i, er vi nødt til å ha elevene i fokus og sikre at de kan velge utdanning som de ønsker seg og som fremtiden trenger!

Vårt endelige vedtak skal fattes i oktober. Vi ønsker alle konstruktive høringsinnspill velkomne når saken skal ut på høring 30. april.

Jobben skal vi gjøre i fellesskap. For innlandssamfunnet og barna våre sitt beste.