Arbeiderpartiet vant skolevalget

Skolevalgresultatet er klart, og ungdommen har talt. Arbeiderpartiet er den suverene valgvinneren i Oppland. - Dette er så utrolig bra, sier Jan Halvor Vaag Endrerud, leder i AUF i Oppland.

original_1478640985_6198378

Stemningen var god på valgvaken til AUF på Folkets Hus i Hunndalen. Leder Jan Halvor Vaag Endrerud kunne lese opp det ene gode resultatet etter det andre. Tallene for Oppland som helhet viser at 33,5 prosent av ungdommene stemte på Arbeiderpartiet.

– Vi er kjempeglade. Vi har framgang på alle skoler i Oppland til nå, sa han til OA kort tid før resultatene fra de siste skolene kom inn.

Imponerende innsats

I tillegg til en stor gjeng AUFere deltok stortingsbenken med Rigmor Aaserud, Tore Hagebakken og Stine Renate Håheim og fylkesordførerkandidat Even Aleksander Hagen på skolevalgvaken på Gjøvik.

- Det er en helt utrolig innsats som er lagt ned av ungdommene som har reist rundt i hele fylket. Særlig må jeg trekke fram fylkesleder Halvor og fylkestingskandidat Paul, som har vekslet på å ta debattene. De har vært gjennom noe av det mest ekstreme du kan gjøre innenfor politikken, og nå ser vi resultatet av innsatsen, sier Even Aleksander Hagen.

Tidenes beste skolevalg nasjonalt

Arbeiderpartiet på nasjonalt plan går fram med 8,9 prosentpoeng fra 2013 til 31,9 prosent. Høyre faller hele 11,8 prosentpoeng til 16,4 prosent.

– Dette valget viser at retningen Høyre/Frp-regjeringen har trukket landet de siste to åra er lite appellerende til ungdom, sier AUF-leder Mani Hussaini. Med 31,9 prosent gjør Arbeiderpartiet vårt beste skolevalg noensinne, og blir størst i alle 19 fylker.

Her finner du resultatene fra Oppland: http://samfunnsveven.no/skolevalg/resultat/fylke/5